2014. július 21., hétfő

Hogyan válasszam ki a megfelelő AdWords ügynökséget? Így:

Szerző: Attila Somlovari

Sajnos – szerencsére az idei nyári pihenés elmarad(t), újonnan érkező ügyfeleink számának emelkedése végett. Innen jött a gondolat, hogy ismét boncolgassunk egy olyan kérdést, ami napirenden van mindenkinek, amikor AdWords kampány indítására adja a fejét, vagy esetleg eddigi kampányait szeretné szakértő ügynökségre bízni.

A kérdés pedig: Hogyan válasszak AdWords Partnert? 

Gyakran látom leendő ügyfeleim tekintetében a bizonytalanságot, hiszen nem értenek hozzá és 80%-ban csak lutrira, esetleg emberi szimpátiára alapozzák döntéseiket. Most igyekszem néhány pontban összegyűjteni azokat a gondolatokat, amelyeket az elmúlt pár év tapasztalata alapján fontosnak tartok, és amelyekkel segíthetek kiszűrni a „veszélyes” partnereket.

De mielőtt nekivágnánk:
Kinek van szüksége AdWords ügynökségre? 

Egyszerű a válasz: Akinek drága, vagy nincs ideje foglalkozni vele, vagy aki hatékonyabbá, megtérülővé szeretné tenni kampányait. Persze van még egy kategória: azoknak ajánljuk, aki egyáltalán nem értenek hozzá és nem akarnak egy önerőből felépített veszteséges kampányt indítani, mert így az idejüket, AdWords költésüket, sőt, akár vállalkozásuk fejlődését, megélhetésüket kockáztatják.

Kérdés:
Összeghatárban kifejezhető mekkora költéstől érdemes profikat bevonni? 

- talán 150eFt volna a jó válasz, hiszen egy lelkiismeretes, munkájának minőségére valamit is adó ügynökség díja kb. 50eFt-körül mozog havonta alaphangon és így nem tolódik el a költségek súlyozása a menedzselési díj irányába, arról nem is beszélve, hogy egy profi ezt a költést már úgy tudja használni, mintha egy laikus 3-400eFt-al kísérletezne. Persze vannak a piacon olyan „dobozos” s-m-l-xl-xxl-pémium-pro-ultraprémium szolgáltatás-csomagok, amelyeket meg lehet venni, de ezeknek veszélyére később még kitérek.

Ha kiderült, hogy igen, nekünk szükséges, hogy legyen profi partnerünk, akkor itt egy jó checklist, hogy mit vegyünk figyelembe a kiválasztáskor:

1, Google partner 

Az egyik legfontosabb dolog megvizsgálni, hogy hivatalos Google Partner-e a kiszemelt ügynökség! Ezt a titulust és a hozzá tartozó Partner logót csak azok az ügynökségek használhatják, ahol legalább egy minősített (vizsgázott) AdWords szakértő dolgozik, valamint az elmúlt 90 nap alatt legalább 10.000USD AdWords költést kezeltek, tehát aktívak. Ezt bizonyítandó, hogy a Google Partner logót a honlapján kattinthatóvá kell tenni, és a Google akkreditációs oldalára kell mutatnia a linknek! Figyelem, nem elég, ha csak kiteszik a webhelyükre, át kell tudni róla kattintani a hivatalos oldalra. Láttam nem egy-két olyan kontár oldalt, ahol csak a lelopott logót simán kirakták link nélkül. Ez gyanakvásra adhat okok!

A PPC Média Google Partner
Valahogy így: Kattints rá a képre!

2, Szakértők száma 

Szintén fontos, hogy lehetőleg ne egy szakértőre jusson 120 ügyfél. Ezt szintén az akkreditálós oldalon lehet ellenőrizni. (Fontos megjegyezni, hogy a vizsgákat évente meg kell ismételni, így tényleg mindig a naprakész tudással rendelkeznek azok, akik megszerzik az egyéni minősítést.)

3, Tapasztalat 

Egyszerű a kérdés: Mennyi ideje foglalkoznak, vagy foglalkozik a jövendőbeli specialistánk AdWords-el? És ez nemcsak a tapasztalat miatt fontos, hanem mert egy 10 éves múlt esetén már kialakulnak olyan Google-kapcsolatok, amelyek olajozottabbá teszik a Google-el való együttműködést. Ez az esetlegesen felmerülő problémák megoldásánál sokat segíthet!

4, Referencia 

A szavak sok mindent elbírnak, de a weboldalon feltüntetett referenciákban is lehet füllenteni. Viszont bizonyos mennyiségű referencia kitétele felett már nem kell gyanakodnunk, hogy esetleg nem volna valós az állítás. (Sok problémát szülhet, ha valótlant állítunk webhelyünkön. – nem szívesen raknám fel egy pénzintézet logóját úgy, hogy arra a szerződésem nem jogosít fel.)

5, Kiemelt-e? 

Egyáltalán nem elhanyagolható kérdés egy ügynökség esetében, hogy kiemelt-e? Ez egyik oldalról biztosíték a leendő partnernek, hogy kimagasló szakmai háttérrel nagyon komoly AdWords költést kezel az ügynökség régóta, másik részről pedig kiemelt figyelmet és TÁMOGATÁST kap a Google-től. Sok év minőségi munkája kell hozzá, hogy ezt bárki is elmondhassa magáról.

Frissítés: 2016 júliusától a Google hivatalosan is kommunikálja, hogy mely ügynökségek érték el a kiemelt státuszt. Számos szigorú feltételnek kell megfelelni, mint például minimum 2 vizsgázott szakértővel kell az ügynökségnek rendelkeznie és legalább 30.000 USD költést kell kezelni havonta. Ha minden kritériumnak eleget teszünk, akkor megkapjuk ezt a jelvényt:

A PPC Média ügynökségi jelvénye, amelyen látszódnak a szakmai specializációk is
A feltüntetett specializációk azokat az AdWords-ön belüli területek mutatják meg, ahol az extra kritériumok és elvárások felett teljesít az ügynökség.

6, Hozzáférés 

Fontos, hogy kap-e hozzáférést az AdWords fiókhoz az ügyfél. Ez alapjaiban növelheti meg a kialakuló bizalmat, illetve rengetheti meg. Sokszor láttuk már, hogy más ügynökségektől érkező partnereink még csak nem is kaptak hozzáférést fiókjukhoz, vagy csak valami „térítés” ellenében. Sőt olyan is derült már ki, hogy havi 120eFt AdWords költést fizettek az ügynökségnek* éveken át, de kiderült, hogy abból mindössze havi 30eFt-ot használtak fel. Persze ez extrém, láttunk már ilyet.

*Külön megállapodás esetén lehetőség van arra, hogy ne a megrendelő fizesse a Googlenek az AdWords költést, hanem az ügynökség.

FYI: A Google harmadik felekre vonatkozó irányelvei szerint, ha szerződésben nem szabályozza a két fél, hogy kié az AdWords fiók, úgy az az ügyfélé, aki végső soron fizet érte és nem az ügynökségé.

7, Jelentés 

Szintén az imént említett előírás kötelezi az ügynökségeket, hogy havonta egyszer írásban kapjon minden ügyfél tájékoztatást a havi eredményekről. Valahol ez is lemarad!?


8, Kontakt 

Egyszer egy partnerünk első kérdése az volt, hogy ugye fel tudunk hívni titeket?! Nem értettük a kérdést > természetesen igen. Később kiderült számunkra is, sok, általában „dobozos csomagokra” előfizetett hirdetők panaszkodnak, hogy jó esetben kapnak egy dedikált email címet a központi helyett és azon tudnak kommunikálni szakértőjükkel. De sajnos valamikor épp szabadságon van… Ez bizony kínos lehet: Mi történik, ha épp pénteken leáll a szerver és napi 50eFt-os költéssel ketyeg az AdWords fiók? - és persze nem tudunk elérni senkit! A hétköznapi munkavégzést is nagymértékben lelassítja, ha kizárólag emailben mehet a kapcsolattartás.

9, Kontaktszemélyek száma 

Az előző gondolatot tovább görgetve mindenki rájöhet, hogy érdemes olyan ügynökséget választani, ahol legalább ketten foglalkoznak majd vele. Hiába a telefonos elérhetőség, ha a telefon kikapcsolva az asztalon marad szabadság/betegség alatt. Persze az sem baj, ha mindkét kapcsolattartónk minősített szakértő – szükség esetén mutassák is be az egyéni minősítésük igazolását (szintén Google-linken keresztül), így biztosítva a megrendelőt az állandóan rendelkezésre álló profizmusról!

10, Publikáció, előadás 

Egy komoly szakértőt hívnak állandóan: Újságcikkeket írnak róla/vele, oktat, interjúkat készítenek vele, konferenciákon ad elő… érdemes rákérdezni a publikációkra!

Egy igazán VIP magazin, ahol mi is publikálunk
Nagyker Trendek Magazin: Gyártóknak és nagykereskedőknek

11, Iparági tapasztalat

Sokan felteszik ezt a kérdést: Foglalkoztatok már hozzánk hasonló profilú vállalkozással? 

Számos esetben igen a válasz, olykor pedig nem! Nincs egyértelműen jó megoldás. Megesett, hogy a kedves „Tiszánál nagyobb-méretű” ingatlanokat forgalmazó társaság feltette ezt a kérdést és amikor a válasz az volt, hogy igen, van aktív tapasztalatunk ingatlanforgalmazók terén, akkor azonnal megállt a kommunikáció és faképnél hagytak. (Személyes véleményem szerint én örülnék, ha nem rajtam és az én pénztálcám terhére kísérletezné ki az ügynökség az iparágam AdWords-sajátosságait, lehetőségeit.) Ugyanakkor valaki azt mondja, hogy két konkuráló ügyfél nem kezelhető egyszerre jól. - ezt meg tudom cáfolni, mert nincs két egyforma költésű, célú, weboldalú... vállalkozó. Van, ahol az első helyek konvertálnak jól az adott weboldallal, van, hogy csak a negyedik. Valamikor 5mFt költésről beszélünk, más esetben pedig csak 300eFt. A pehely és a nehézsúlyú boxoló sem számít konkurenciának!

11+1, Keresztkérdés: „Mennyi idő múlva tudunk indulni?” 

Erre nincs tökéletes válasz. Bárki bármit mond, az valamit jelent. Ha az a válasz, hogy holnap, akkor bizony nem lehet sok munkájuk, ami sejtet valamit, hiszen az online marketing évek óta növekszik, nem kicsit. Viszont, ha csak 2-3 hét múlva tudnak kezdeni, akkor felmerülhet a gyanú, hogy túlterhelt az ügynökség. Persze az sem kizárt, hogy pont a túlterheltség elkerülése végett tolják ki megfontoltan a lehetséges projektindítást. Ezt mindenki döntse el maga, illetve azt is, hogy belefér-e anyagilag, hogy akár fél, vagy egy hónapig áll még a biznisz!

Első körben ennyi! Ez már elegendő érdemben, hogy le tudd káderezni a kiszemelt Google Partnered, vagy hogy ez alapján tudj versenyeztetni ahelyett, hogy a szép, mosolygós, ügynökséget képviselő személy szemének színe döntené el akár vállalkozásod, és így megélhetésed sorsát.

Természetesen ez még nem minden. Legalább ilyen fontos, ha nem a legfontosabb, hogy mi van a szerződésben. (Garancia, kampány-felállítási díj, ösztönző fizetési megoldások… stb.) Ez egy akkora téma, ami megér egy külön bejegyzést! Ígérem, hamarosan olvashatjátok ezeket a sorokat is :)