2015. március 27., péntek

A konverzió5szöröző megoldás, avagy a 3 pillér

Szerző: Attila Somlovari

Kezdjük egyből egy sztorival: Néhány évvel ezelőtt egy hozzánk hasonló ügynökség megkeresett minket, hogy vegyünk át egy partnert tőlük, mert ők már nem tudnak mit kezdeni az AdWords fiókjukkal. Beletették minden tudásukat, de az ügyfél elégedetlen. Mivel a kihívások izgalommal töltenek el minket, így természetesen azonnal rámozdultunk a projektre, ami a következő volt: 

Webáruház, IT témakör, havi 500 eFt költés, csupán 40 konverzió, siralmas ROI. 

Mivel a csapat, akiktől átvettük a feladatot elég profi, és barátként tekintek rájuk, kíváncsi voltam mit találok az AdWords fiókban. Ahogy beléptem pillanatok alatt kiderült, hogy itt nincsen hiba. Egy betűt nem tudtam hozzátenni, vagy elvenni, tökéletes volt. Az első három másodpercben kissé meg is szeppentem, hogy talán mégsem volt jó ötlet nagy mellénnyel bevállalni a projektet. No de aztán tovább mentem. 

Egy pillantás a weboldalra és megint előjött az a bizonyos „homlokcsatt”.
– Ne már, gyerekek, ezt komolyan gondoljátok? 

A weboldal katasztrófa. Elmentem új partnerünkhöz, odaültem a tulajdonos mellé, hogy rendeljen egy kütyüt, megvárom. Nem értette miért, de érdeklődve nekiállt a rendelésnek. Kb. a hatodik lépés magasságában, a 18-adik kattintásnál elkezdődött a dünnyögés: 
  • jaj már 
  • kötelező regisztráció? 
  • meddig várjak még a levélre? 
  • most ezt miért? 
  • de már rákattintottam 
  • ahh, spam-be ment 

És még sorolhatnám a szenvedés hangjait, mire kb. 6-8 perc után feladta! 
- Jól van Attila, nekem erre nincs időm, rohanok, mit akarsz ebből kihozni? 

Persze az arcomra elégedett mosoly kúszott fel, és csendben maradtam, aminek köszönhetően szinte hallható volt, amikor néhány másodperc múlva leesett a tantusz az ügyfelünknek is. Ekkor az első mondatom az volt, hogy legyen kedves írjon annak a havi 40 ügyfélnek egy köszönő levelet, akik végig küzdötték magukat a folyamaton, és idegrostjaikat nem kímélve leadták rendelésüket. 

Az az életérzés, mit ebbe a pár sorba igyekeztem beletenni az szándékos volt, hiszen az életben is minden így zajlott le. Számomra felfoghatatlan módon a partner havi félmillió forintot költött évek óta úgy, hogy közben nem foglalkozott a saját weboldala elemzésével, ergonómiájával és a folyamatok egyszerűsítésével. Szintén meglepő volt az a tény is, hogy nem alap egy (magára valamit adó) online marketing ügynökségnek, hogy a releváns látogatottság biztosításán túl foglalkozzon a webhely minőségével is!? Pedig így lesz elégedett a megrendelő, és végső soron a munkáját végző ügynökség, vagy AdWords szakértő is. 

Egyébként az eredmény egy hónap fejlesztés után, változatlan AdWords kampányokkal megdöbbentő volt: A havi 40 db konverzió a következő hónapban 220 db-ra ment fel! 

Nem győzőm hangsúlyozni, ahhoz, hogy az online biznisz jól menjen 3 pillérnek kell stabilnak lennie: 


1, Releváns látogató kell

– ehhez kell a jó AdWords, ez szárazon az ügynökség feladata. 

2, Kiváló minőségű weboldal kell 

– ez az én olvasatomban közös feladat. Ha én, mint AdWords szaki valójában hosszútávra tervezek az ügyféllel, muszáj foglalkoznom a weboldalának minőségével, tanácsokkal, ötletekkel kell ellátnom, amelyet neki kutya kötelessége tűzön-vízen át megoldani, integrálni, lefejlesztetni… (Itt nem mentség az, hogy fú ez 10-20-100eFt-ba fog kerülni, ahogy az sem lehet mentség a másik oldalon, hogy nem voltam ott a legutóbbi Google oktatáson, ezért nem tudom ezt meg azt a funkciót használni az AdWords fiókban. Javaslom, hogy legyünk profik és megfelelő komolyság mellett hanyagoljuk a mellébeszélést és a kifogáskeresést mindkét oldalon.) 

3, Megfelelő minőségű termék kell 

– ez kizárólag a megrendelőnk feladata. Nagyon fontos, ide értendő az árképzés is! Nem elég, hogy minőségileg a legjobb termékkel kell rendelkeznie az eladónak, de fogyasztható áron is kell értékesíteni azt. Szintén saját sztori: egy állateledel webáruház tulajdonosa kijelentette nekünk, hogy ő bizony ezt azért csinálja, hogy pénzt keressen, így nem fog fillérezni az árrés kiszámításakor. A legtöbb termék a webshopban több ezer forinttal volt drágább, mint bárhol máshol, pontosan egy klikkel arrébb! Azért komoly dolog egy 8.000Ft-os terméket 11.500Ft-ért árulni az árukeresők világában, nem? :) Ő minket okolt, mi őt, összevesztünk, elváltunk, nem akart kifizetni, pereskedtünk. Ugyanakkor azt is látom, hogy az egyik mobilos partnerünk hetente ellenőrzi a konkurencia árait és amikor 100 Ft-tal olcsóbb a soktíz-százezres telefon, akkor viszik tőle mint a cukrot, minek hatására rendszeresen belenyúl a kampányunkba és leállítja a hirdetéseket, mert nem bírják a terhelést. Szóval maradj két lábbal a földön! 

Pár napja jött egy viszonylag új ügyfelünk a szokásos havi konzultációjára. Szintén katasztrofális dobozos webáruháza van, ráadásul az egyik legelterjedtebb fajtából. A lényeg: nem testreszabható annyira, hogy az hosszútávon jó legyen és megtérüljön a kampány. Elfogadom, hogy kis kezdő vállalkozások találnak a piacon 2-3 induláshoz megfelelő webáruház szolgáltatót, de általában ezeket 1-2 éven belül kinövik, komolyabb AdWords, vagy Facebook kampány lefolytatására pedig nem alkalmasak. Az egyéni testreszabásuk milliós tétel, miközben maximum 500-600eFt-ból tökéletes egyedi webshop fejleszthető. (Egyik partnerünk 250 eFt-ért fejlesztetett tökéleteset.) Visszatérve elégedetlen ügyfelünkre csak minket okolt, hogy nem pozitív a megtérülési ráta. Miközben: 
Random megvizsgált 36 eFt-os terméke máshol 30 eFt volt, valamint küzdőpocok legyen a talpán az a felhasználó, aki abban az elavult, ronda, "kötelezően regisztrálni kell" típusú webáruházban rendel. 

Persze lehet ütni az ügynökség fejét, hogy sok-sok meg nem térülő munkaórán át küzdjön 1-2%-al alacsonyabb konverziós költségért, de az ügyfél akkor sem lesz elégedett, mert a weboldala ennyit tud, és a többi nem az AdWords szakértőn múlik! Az ilyen típusú megbízók igyekeznek fátyol alá rejteni saját felelőségüket és úgy tekintenek az ügynökségre, mintha pékségben lennének: kenyérért fizetek, kenyeret kapok -> pozitív megtérülést kérek - adjatok hát pozitív megtérülést! Mintha ez csak így menne, vicces, nem?

Neve elhallgatását kérő partnerünk kampányai elindultak kb. egy éve. Bekapcsoltunk, beállítottunk mindent az AdWordsben, de csak átlagosan teljesített szocreálos weboldala. Pár havi kérlelés, érvelés után beadta derekát és lecserélte weboldalát, aminek a fejlesztésébe minket is bevont. 


Az eredmény (változatlan AdWords költés és beállítások mellett)

A havi 16-22 konverzió felment a weboldal csere után 90 db fölé, a konverziós költség pedig kb. 6.000Ft-ról lecsökkent 1.400Ft-ra. A fejlesztési költség 2-3 hónap után megtérült! 

Most dőlj hátra és barátkozz a gondolattal: Az AdWords kampányoptimalizálás túlnyúlik az AdWords fiókon, a megtérülésben neked is, mint a webhely tulajdonosa döntő szereped van még egy ügynökség mellett is!